FOTOGRAFIA



Obecnie, kiedy sprzęt fotograficzny stał się tak powszechny i obecny na co dzień, a aparat jest dodatkiem do telefonów komórkowych, fotografia straciła swój odświętny charakter. Łatwość z jaką przychodzi nam wykonywanie tysiąca zdjęć i późniejsze kasowanie z twardego dysku złych ujęć spowodowało, że często brakuje refleksji nad sytuacją którą chcemy uwiecznić.


Warsztat fotografii kreacyjnej jest próbą sprowokowania uczestników do zastanowienia się nad tym co tak naprawdę chcą opowiedzieć za pomocą fotografii. Prostota ręcznie wykonanego aparatu fotograficznego przenosi uwagę na proces tworzenia zdjęcia. Sytuacja w której uczestnicy sami tworzą kamery jest próbą obalenia mitu, że dobre zdjęcie wymaga użycia dobrego sprzętu fotograficznego. Zajęcia mają na celu przekonanie uczestników, że osoba wykonująca zdjęcia i jej wrażliwość jest tworzywem z którego powstaje fotografia a używany sprzęt jest tylko narzędziem.


WARSZTATY:
Camera obscura, czyli jak samemu wykonać aparat z puszki.
Camera obscura to zaciemniony pokój lub pudełko z małą dziurką przez którą wpada światło tworząc pomniejszony i odwrócony obraz na przeciwległej ścianie. Nie jesteśmy w stanie określić kiedy to proste, jednak dające wiele możliwości, urządzenie zostało wynalezione. Na przestrzeni wieków camera obscura służyła różnym celom. Astronomowie wykorzystywali ją do obserwacji ruchów słońca i księżyca. Malarze ułatwiali sobie przeniesienie trójwymiarowego obrazu na dwuwymiarową płaszczyznę malarską. Camera obscura bywała również elementem wykorzystywanym w architekturze umożliwiającym obserwację ciekawej okolicy. Pierwsze udane próby utrwalenia wywołanego w ciemnej izbie obrazu dały początek fotografii. Dziedzinę tą udoskonalano przez lata. W dzisiejszych czasach daje ona wiele możliwości i jest nieodłączna z naszą cywilizacją. Jednak ciągle mówi się o fotografii otworkowej i wielu artystów chętnie wraca do prymitywnych metod fotograficznych. Podczas naszych warsztatów damy uczestnikom możliwość wykonania aparatu własnoręcznie dzięki użyciu prostych narzędzi i przedmiotów użytku codziennego.

Poznawanie wnętrza ciemni optycznej.
Aby lepiej zrozumieć działanie tego prostego narzędzia, jakim jest camera obscura, najlepiej wejść do środka. Daje to zupełnie inne spojrzenie na rzeczywistość, pozwala nabrać dystansu do świata poprzez odwrócenie go do góry nogami. Podczas naszych warsztatów pozwolimy aby ten eksperyment zainspirował nas do twórczego działania.

fot. Abelardo Morelli

Malowanie światłem. Fotografia bez użycia aparatu.
Fotografia to malowanie światłem, które wpada przez obiektyw. Światłem możemy również malować na powierzchni papieru fotograficznego bądź nadawać fakturę i kontur poprzez układanie na nim przeźroczystych i półprzeźroczystych przedmiotów. Dzięki temu stworzyć możemy unikalne obrazy bez użycia aparatu. Uzyskane tą metodą prace nazywamy fotogramami. Fotografia bezkamerowa umożliwia dalsze eksperymenty z prymitywnymi metodami uzyskiwania obrazu i pozwala uczestnikom skupić się na akcie twórczym.





Warsztat autokreacji i pracy z tematem.
Sytuacja w której uczestnik ma okazję stanąć „po drugiej stronie” aparatu pozwoli mu lepiej wczuć się w sytuację osób, które będzie fotografował w przyszłości. Taką próbę powinien przejść każdy kto eksperymentuje z fotografią, szczególnie, że ważną jej dziedziną jest autoportret. Ćwiczenie ma również na celu otworzenie uczestników poprzez zabawę oraz przełamanie ich strachu przed autokreacją i prezentacją siebie. Podczas tego warsztatu uczestniczy nauczą się wymyślać i realizować tematy. Będzie to również wstęp do pracy z serią fotograficzną.


Praca w ciemni fotograficznej – stykówka.
Podczas poprzednich warsztatów uczestnicy mieli okazję doświadczyć wstępnych form samodzielnej obróbki fotograficznej. Naświetlanie stykówek, czyli odbitek wielkości negatywu, jest najprostszą metodą pracy w ciemni. Podstawową funkcją stykówek jest wgląd w miniatury wykonanych fotografii w celu wyboru najlepszej klatki do powiększenia. Na naszym warsztacie wykorzystamy tą formę do stworzenia unikalnych prac balansujących pomiędzy rzeczywistym obrazem a abstrakcją. Uczestnicy pracować będą na swoich własnych portretach.


Wymagania
Grupa powinna liczyć 6 – 12 osób.
Pomieszczenia:
  1. sala jasna - pracownia z dużym stołem/ ławkami
  2. sala ciemna - pomieszczenie do którego nie dochodzi światło, bądź łatwo jest je całkowicie zaciemnić (warto je zaplanować tak, aby nikt z poza warsztatów nie otworzył drzwi, wpuszczając tym samym światło w nieodpowiednim momencie) pomieszczenie powinno mieć mały stół oraz dostęp do wody i prądu.
  3. aby znaleźć się we wnętrzu aparatu najlepiej dysponować niewielką, ciemną sala z małym oknem, ewentualnie przeznaczony na złom samochód, bądź cokolwiek w czym możemy się zamknąć i patrzeć na świat zewnętrzny (najlepiej ustalić to osobiście).
Dodatkowo warto zastanowić się nad miejscami w obrębie placówki bądź plenerem w pobliżu budynku, które umożliwią uczestnikom wykonanie atrakcyjnych fotografii.

Zachęcamy do współpracy!